Третина державного бюджету на 2018 рік має піти на обслуговування держборгу України. При цьому уряд збільшує витрати на силовиків. Такі пріоритети багато про що сигналізують суспільству.

Верховна Рада прийняла в першому читанні проект закону “Про Державний бюджет України на 2018 рік”. Із яким кошторисом країни депутати матимуть справу?

Відразу варто назвати базову проблему, яка є лакмусом, що проявляє усю суть економічної політики влади. Основна стаття видатків у наступному році стосуватиметься обслуговування державного боргу – 32,3% держбюджету або 305,9 млрд грн.! Це все, що треба знати про економічні успіхи нинішньої владної команди: держава опинилася в пастці політики позик і заходить туди дедалі глибше. Загалом, Україні в 2018-2022 роках доведеться виплатити $28,7 млрд за зовнішніми зобов’язаннями і $35,5 млрд за внутрішніми боргами.

Другий важливий показник – те, як влада ставиться до головної галузі економіки – аграрної. На підтримку аграрного сектору планується виділити 7,3 млрд грн, із яких на нову програму підтримки малих фермерських господарств, які є джерелом робочих місць у кризовій економіці, лише 1 млрд грн.

Механізм розподілу цих коштів залишається незрозумілим. Але навіть якщо припустити, що ці гроші будуть поділені між всіма працюючими фермерськими господарствами порівну, то вийде вельми скромна допомога. 1 млрд грн – за середнім курсом на наступній рік (29,3 грн/дол.) – це близько $34 млн. За даними Мінагрополітики, у країні зараз налічується 33,7 тис. працюючих фермерських господарств. Отож, на одне господарство припадає $1 тис. на рік. Водночас, цілком можливо, що в число малих фермерів “запишуться” й великі олігархічні холдинги, що звикли вибивати собі непомірні дотації підкилимним лобізмом. Для них це ніколи не становило проблеми.

У підсумку, ми знову бачимо, що підтримка уряду незмінно на користь великих олігархів-експортерів. А малий та середній бізнес, яким закрита дорога у владні кабінети, отримують підтримку за залишковим принципом – 1 мільярд із 7-ми. Якби йшлося про соціальний “бюджет розвитку”, пріоритети були б інакшими.

Третій момент, який проявляє не лише суть бюджетної політики, а й новий лейтмотив ставлення влади до народу – збільшення видатків на МВС майже на 13 млрд грн. У проекті Державного бюджету-2018 кошти для МВС передбачені у сумі 63,9 млрд грн. Це більше, ніж сукупні видатки для Міністерства освіти та Міністерства охорони здоров’я. Про що це свідчить?

Очевидно, що знецінення гривні, яке відверто декларується в проекті бюджету, та інфляція, яку уряд не здатен контролювати в заданих межах, здатні посилити протестні настрої в Україні. Передбачаючи такий поворот подій, влада робить крок до побудови поліційної держави. Це страх перед власним народом, який був характерний для всіх урядів і всіх президентів України. Дистанція між виборцем і владою, яку він обрав з надією на позитивні зміни, знову зростає.

Джерело: https://gazeta.ua/blog/49878/byudzhet2018-pastka-derzhborgu-i-krok-do-policijnoyi-derzhavi

Віталій Скоцик: “Бюджет-2018: пастка держборгу і крок до поліційної держави”
Позначено на: